Dítě nástupem do mateřské školy (dále jen MŠ) vstupuje do širší společnosti, poznává nové lidi, kamarády, ale také se přizpůsobuje novým pravidlům a odlišnému režimu. Toto období, kdy si dítě zvyká na novou životní situaci, je pro každou rodinu velmi individuálním zážitkem. Naší snahou je, aby dítě chodilo do MŠ rádo a bylo v ní spokojené. Pro úspěšnou adaptaci je nutná komunikace a spolupráce se zákonnými zástupci. V naší MŠ přistupujeme ke každému dítěti jako k individuální osobnosti a snažíme se přizpůsobit adaptaci zcela jeho potřebám.
Proces adaptace může začít už při návštěvě MŠ ve spolupráci s Mateřským klubem Piškůtek. Probíhá také při samotném zápisu, pokud je dítě přítomno. Po přijetí je zákonnému zástupci a dítěti nabídnuta možnost návštěv školní zahrady v dopoledních hodinách, kdy zákonný zástupce zůstává po celou dobu s dítětem. Dítě si může na školní zahradě pohrát, postupně se seznamovat s okolím, s paní učitelkami a dalšími dětmi. V přípravném týdnu (poslední týden v srpnu) probíhá informační návštěva před nástupem dítěte. Zákonný zástupce může odevzdat zbývající potřebné dokumenty, zeptat se na poslední dotazy k nástupu dítěte a dítě si může připomenout prostory i paní učitelky.
Cílem úspěšné adaptace je, aby se dítě ve školce cítilo bezpečně a příjemně. Podle následujících bodů můžeme posoudit, kdy je proces aklimatizace dokončen:
- Dítě prozkoumává prostory třídy i MŠ, je zvídavé a dokáže se zabavit.
- Dítě je komunikativní, rádo si povídá s paní učitelkou i dětmi.
- Dítě se rádo zapojuje do hry a společných aktivit.
- Dítě si nechá pomoct a rádo pomáhá také ostatním dětem.
- Dítě má k MŠ pozitivní vztah a chodí do ní rádo.
Aby byl proces adaptace dítěte co nejšetrnější a nejpříjemnější, můžete se na něj již dopředu připravit. Pomocí následujících tipů můžete dětem adaptaci usnadnit:
- Mluvte o MŠ a vysvětlete dítěti, co na něj čeká, můžete si společně prohlédnout obrázkové knížky, vyprávět o Vašich vzpomínkách, navštěvovat školní zahradu a nabízené návštěvy.
- Vyberte společně výbavu do MŠ, například batůžek nebo bačkorky, plyšového kamaráda. Dítě se tak bude těšit, až nové předměty bude potřebovat.
- Trénujte odloučení, domluvte hraní u kamaráda nebo připravte přespání u prarodičů.
- Zaveďte rituál na rozloučenou. Při každém loučení opakujte stejnou větu nebo si vymyslete vlastní pozdrav na rozloučenou. Snažte se vyhnout dlouhému loučení, protože si jím navzájem jen přitížíte.
- Je zcela v pořádku, pokud se u dítěte při loučení objeví slzy. Snažte se však zůstat sebejistí a ujistěte dítě, že jej vyzvednete a kdy jej vyzvednete, jestli po obědě nebo po odpolední svačině.
- Po vyzvednutí si povídejte o tom, co dítě zažilo. Tak dítě všechny aktivity a s nimi spojené pocity lépe zpracuje.